Programma 01 Bestuur en Veiligheid

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen/activiteiten binnen dit programma zijn:

  • De gemeente draagt zorg voor betrouwbare gegevens basisadministratie;
  • Inwoners zijn betrokken bij vorming van toekomstig beleid. Een mogelijkheid hiervoor dient zich aan bij dorps- en wijkraden;
  • Toekomstig behoud en beschikbaar houden van digitale informatie/archieven;
  • Integraal veiligheidsbeleid. Het uitvoeringsplan ten aanzien van dit beleid wordt jaarlijks door het college vastgesteld en aan de gemeenteraad ter kennisname overlegd;
  • Digitale agenda 2024 (informatievoorziening);
  • Goede geïnformeerde inwoners en ondernemers middels de diverse communicatiekanalen.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Bevorderen duidelijk taalgebruik door gemeentelijke organisatie.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Het project Duidelijke Taal in de gemeentelijke taal tot uitvoering brengen.
Daarbij is onder andere het schrijven op B1-niveau een ambitie.

In april 2021 was de Schrijfwijzer klaar. Die heeft iedere medewerker ontvangen. Deze biedt handvatten om begrijpelijk te schrijven op B1-niveau. Ook staan er schrijfafspraken in.
Via intranet & de interne beeldschermen is veel aandacht besteed aan duidelijke taal.
De voorziene schrijftrainingen / workshops werden wederom uitgesteld ivm corona.

Planning:

Het project zal gedurende heel het jaar in uitvoering zijn.

Het hele jaar door kreeg duidelijke taal de aandacht in de organisatie. Betref meerjarenplan.

Indicator:

Tevredenheidscijfer inwoners als basis voor verdere stappen. Door interne steekproeven kan worden bekeken hoeveel % van de brieven op B1-niveau wordt geschreven. Doelstelling is 75%.

Omdat de schrijftrainingen werden weer uitgesteld, is nog geen meting gedaan. Wel werden al heel wat brieven herschreven in duidelijkere taal. Heel wat collega’s omarmen het project.

Financiële middelen:

€ 2.500

Kosten werden gemaakt ivm de realisatie van de Schrijfwijzer.

Risico's:

In principe geen risico's.

---

Telefonische bereikbaarheid KCC verhogen.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Plaatsonafhankelijk werken en voldoende bezetting.

Er zijn faciliteiten gerealiseerd om 2 accounts plaatsonafhankelijk te activeren. De bezetting is ondanks de Covid perikelen altijd op op orde geweest.

Planning:

Heel het begrotingsjaar.

Indicator:

% Beantwoorde inkomende telefoongesprekken minimaal 90%. Te halen uit rapportagesoftware telefonie.

Van alle aangeboden calls is 91,2% beantwoord.

Financiële middelen:

Heel het begrotingsjaar.

Risico's:

In principe geen risico's.

Uitbreiding digitale dienstverlening.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Verdere digitalisering van het productaanbod. Prioritering aanbrengen o.b.v. meest aangevraagde producten (offline).

Er is gedurende het hele jaar gekeken welke producten online aangeboden moesten worden.

Planning:

Heel het begrotingsjaar.

Indicator:

Toename online producten met 10%. Te halen uit digitaal loket.

Doordat gekeken wordt naar een nieuw zaaksysteem is enkel nog aandacht besteed aan die producten die echt online moesten. Daarnaast zijn verouderde producten offline gehaald.

Financiële middelen:

Budgetten opgenomen in begroting.

Risico's:

In principe geen risico's.

Uitvoering nulmeting klanttevredenheid over fysieke en digitale dienstverlening (nieuw).

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Een klanttevredenheidsonderzoek.

Als gevolg van de coronamaatregelen was het niet wenselijk om onderzoek in de gemeentewinkel te organiseren. Vandaar dat dit onderdeel is doorgeschoven naar 2022. De eerste stappen om dit te realiseren zijn inmiddels genomen.

Planning:

Q3 en Q4.

Indicator:

Uitkomsten klanttevredenheidsonderzoek (cijfer of %) zal in 2022 en volgende jaren worden ingezet als 0-meting.

Nul meting wordt in 2022 gedaan.

Financiële middelen:

€ 10.000

Risico's:

In principe geen risico's.

Bescherming Openbare Orde en Veiligheid.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Het toezicht wordt uitgebreid met een camera aan de Gentsepoort en aan de Dubbele poort.

Testopstellingen en aansluiting op glasvezel nog een vraagteken. Wordt waarschijnlijk najaar 2022.

Planning:

Q1: offertes opvragen. Q2: plaatsen.

Q3 2022

Indicator:

Daling aantal misdrijven en met name vernielingen in de binnenstad (t.o.v. 2020).

Financiële middelen:

Medio 2021 loopt het huidige leasecontract af. Gedurende het begrotingsjaar wordt u geïnformeerd over de nieuwe verplichting.

Risico's:

In principe geen risico's.

Vermindering aantal meldingen van overlast en buurtproblemen en verhogen gevoel van veiligheid inwoners (Wet Aanpak Woonoverlast).

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Afstemming met project buurtbemiddeling, politie, woningbouw corporaties  en hulpverlening.
Aanpassing van de huidige beleidsregel Wet Aanpak Woonoverlast (inmiddels is jurisprudentie beschikbaar) en opstellen handhavingsplan.

Aanpassing is gerealiseerd.

Planning:

Heel 2021.

Indicator:

Daling aantal zaken buurtbemiddeling en politie registraties burenoverlast (t.o.v. 2020).

Mede vanwege corona zien we een oplopend aantal zaken voor buurtbemiddeling, ook in Hulst.

Financiële middelen:

Opgenomen in de primitieve begroting (met name ambtelijke inzet).

Geen extra ambtelijke capaciteit gerealiseerd.

Risico's:

Preventie is moeilijk te meten.

Bescherming Openbare Orde en Veiligheid en verhogen gevoel van veiligheid inwoners.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Opstellen Plan van Aanpak actieplan Ondermijning. Beschrijven hoe we werken aan het versterken van de informatiepositie, regionaal afstemmen, voorlichting front-office medewerkers gemeente en voorlichting.

Q1 2022: vaststellen Privacyprotocol Ondermijnende Criminaliteit gereed en gepubliceerd.
Q2 2022: start Lokaal Informatie Overleg (LIO) binnen ambtelijke organisatie.
Vanwege extra inzet op corona taken zijn andere taken/werkzaamheden blijven liggen.

Planning:

Heel 2021.

Zie vorige toelichting.

Indicator:

Daling aantal geregistreerde misdrijven of meldingen bij politie door verhoogde meldingsbereidheid (t.o.v. 2020).

We zien een daling in de zgn. klassieke misdrijven (zoals bijvoorbeeld inbraken, diefstallen, vernielingen) maar een explosieve groei in digitale oplichting (phishing, oplichting, fraude e.d.)

Financiële middelen:

Opgenomen in de primitieve begroting (met name ambtelijke inzet).

Geen extra ambtelijke inzet.

Risico's:

Preventie is moeilijk te meten.

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2022 13:58:51 met de export van 08/24/2022 13:39:34