Programma 06 Sociaal domein

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen binnen dit programma zijn:

  • Bevordering van de zelfredzaamheid van inwoners. Hierin is extra aandacht voor mensen in een sociaal maatschappelijk kwetsbare positie;
  • Bevorderen dat burgers zo lang mogelijk in de eigen omgeving kunnen blijven wonen;
  • Het bevorderen van de gezondheid van de inwoners;
  • Toegankelijk zijn voor de zorgvragen die inwoners hebben;
  • Kwalitatief goede en passende zorg voor kwetsbare burgers (WMO en Jeugdzorg);
  • Het bestrijden van eenzaamheid;
  • Voorkomen dat mensen afhankelijk worden van een bijstandsuitkering;
  • Bijstandsgerechtigden een perspectief bieden op zinvolle werkzaamheden in de vorm van betaald werk, vrijwilligerswerk of dagbesteding.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Van transitie van de jeugdzorg naar transformatie & innovatie. Verschuiving van curatieve naar preventieve aandacht voor opvoeden en opgroeien.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

We geven uitvoering aan de regionale strategie inzake toekomstbestendige kindvoorzieningen en het lokale voorzieningenplan:

  • We onderzoeken of we een concrete, regionale ontwikkelagenda kunnen opstellen die in samenwerking tussen de domeinen kinderopvang, onderwijs, jeugd en zorg in de regio zal worden uitgevoerd;
  • Uitvoering geven aan het actieplan kostenbeheersing jeugd;
  • Actualisering beleidsnota en verordening;
  • Opnieuw preventieve en lichte opvoed- en opgroei-ondersteuning beschikbaar maken.

In samenwerking met het onderwijs en de opvangvoorzieningen is de pilot ‘Gratis kinderopvang’ verder uitgewerkt en per maart/april 2022 zal hiermee gestart worden in Heikant.

In nauw overleg met kinderopvang en onderwijs is een plan opgesteld om de npo middelen te besteden. Nadruk ligt bij alle projecten op sociaal emotioneel welbevinden. Eerste fase van de trajecten is goedgekeurd en middelen zijn toegekend.   

De Zeeuws-Vlaamse coalitie Kansrijke Start is onlangs weer bijeen gekomen en momenteel wordt geïnventariseerd op welke ontbrekende schakels we nog in kunnen zetten.

Actualisering beleidsnota en verordening nog niet opgepakt.

Preventieve en lichte opvoed- en opgroeiondersteuning beschikbaar gemaakt via verschillende samenwerkingssystemen (o.a. Kansrijke Start).

Planning:

Planning conform actieplan en regionale strategie (2019-2023) en lokaal voorzieningenplan (2017-2021).

Indicator:

  • Daling van het aantal in te zetten maatwerkvoorzieningen in het kader van de Jeugdwet;
  • Jongeren weten toegang tot jeugdhulp te vinden (CEO);
  • Ouders weten toegang tot jeugdhulp voor hun kind te vinden (CEO);
  • Jongeren voelen zich geholpen en gehoord bij jeugdhulp (CEO);
  • Ouders voelen zich geholpen en gehoord bij jeugdhulp (CEO);
  • Jongeren voelen zich beter na jeugdhulp (CEO);
  • Ouders ervaren dat het met hun kind beter gaat na jeugdhulp (CEO);
  • Resultaten onderzoek/uitvoeringsplan.

Aantal jeugdigen met indicatie maatwerkvoorziening Jeugdwet zijn toegenomen, waardoor ook het totaal aan maatwerkvoorzieningen.
CEO Jeugdwet 2021 is nu pas afgenomen; resultaten nog niet beschikbaar. Over 2020 werd ivm Covid-19 geen CEO afgenomen.

Financiële middelen:

Middelen zijn in de begroting opgenomen.

Voor 2021 waren de geraamde middelen Jeugdzorg niet toereikend.

Risico's:

Het is onzeker wat de (economische) gevolgen zijn van de coronacrisis en wat voor invloed dit heeft.

Voor 2021 is opnieuw een Corona-compensatieregeling voor (jeugd-)zorgaanbieders beschikbaar gesteld.

Vroegsignalering van schulden. Inwoners met betalingsachterstanden/schulden zo vroeg mogelijk in beeld krijgen zodat we direct passende ondersteuning kunnen bieden en voorkomen dat geldproblemen verergeren.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • We ontvangen vroegsignalen van signaalpartners (energie- en drinkwaterleveranciers, zorgverzekeraars, woningcorporaties);
  • We analyseren de meldingen, bepalen per melding welk aanbod passend is en zorgen dat inwoners de ondersteuning krijgen die nodig is.

We ontvangen sinds november 2021 vroegsignalen van signaalpartners. Inwoners ontvangen naar aanleiding hiervan een passend ondersteuningsaanbod.

Planning:

  • 4e kwartaal 2020: voorbereiding;
  • 1e kwartaal 2021: start uitvoering.

Zoals aangegeven in de voor- en najaarsnota vroeg de voorbereidingsfase meer tijd. We zijn in het vierde kwartaal van 2021 gestart met de uitvoering.

Indicator:

  • Totaal aantal meldingen van vroegsignalering (over 2021);
  • Aantal meldingen van vroegsignalering die resulteren in een aanbod van Hulst voor Elkaar;
  • Aantal meldingen van vroegsignalering die resulteren in een schuldhulptraject.

  • Totaal aantal meldingen van vroegsignalering (over 2021): 32.
  • Aantal meldingen van vroegsignalering die resulteren in een aanbod van Hulst voor Elkaar: 0.
  • Aantal meldingen van vroegsignalering die resulteren in een schuldhulptraject: 0.  

Hulst voor Elkaar heeft wel meldingen van geldzorgen en schulden ontvangen. Dit aantal is vrij stabiel gebleven. In 2022 vinden aanvullende acties plaats om inwoners te ondersteunen.

Financiële middelen:

Nog te bepalen.

De middelen zoals opgenomen in de gemeentelijke begroting waren voldoende voor het jaar 2021.

Risico's:

Druk bij de uitvoering (professionals en vrijwilligers) vanwege het aantal vroegsignalen dat opgepakt dient te worden.

Het aantal vroegsingalen dat we ontvangen, is te overzien voor de uitvoering. We stemmen periodiek af met ketenpartners over de voortgang.  

Van beschermd wonen (BW) naar beschermd thuis. Toename/verbetering van doorstroom vanuit BW-voorzieningen naar wonen in de wijk. Hulp/zorg vroegtijdig en flexibel inzetbaar en dichtbij beschikbaar.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Deelname aan het Actieprogramma Weer Thuis, waarin de zorgaanbieders, de woningcorporaties en de gemeente op bestuurlijk niveau afspraken maken om de uitstroom uit beschermd wonen beter te laten verlopen en te zorgen voor een zachte landing in de wijk;
  • De Versnellingsagenda beschermd wonen en maatschappelijke opvang verder uitwerken. Hierin worden o.a. afspraken gemaakt met de 12 Zeeuwse gemeenten over samenwerking en bekostiging op het vlak van beschermd wonen, ter voorbereiding op de decentralisatie. Dit in samenwerking met zorgaanbieders, cliënten(vertegenwoordiging) woningcorporaties en andere belanghebbenden;
  • Deskundigheidsbevordering bij Hulst voor Elkaar op het vlak van beschermd wonen en ggz. Daarnaast gaan we de samenwerking tussen Hulst voor Elkaar, de zorgaanbieders beschermd wonen, de woningcorporaties en andere relevante partijen op dit vlak versterken;
  • Woonzorgvisie afronden en presenteren aan de raad. Er worden speerpunten benoemd voor de korte en langere termijn en op basis daarvan worden de benodigde afspraken gemaakt (o.a. aanpassing prestatieafspraken of afspraken met zorgaanbieders);
  • Verder uitzetten en uitwerken van de thema’s uit de inclusie agenda 2019-2022.

  • Er wordt gewerkt met een Team Thuis. De implementatie van de werkwijze in de eigen organisatie en de verfijning/aanscherping van de werkafspraken is niet afgerond in 2021. In 2022 wordt hier verder aan gewerkt.
  • Het vaststellen van de regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang door de Zeeuwse gemeenteraden is enigszins vertraagd en vindt plaats in het eerste kwartaal van 2022.
  • De toegangsmedewerkers van Hulst voor Elkaar zijn voldoende toegerust om de toegang tot beschermd wonen vanaf 2022 uit te voeren. De samenwerking met de andere relevante partijen is verstevigd, onder andere door Weer Thuis, en wordt in 2022 verder versterkt.
  • De woonzorgvisie is in 2021 door de raad vastgesteld. Het opstellen van de uitvoeringsagenda heeft met name door het COVID-19 virus vertraging opgelopen en is voorzien in de loop van 2022.
  • Wederom is er dit jaar gewerkt aan verschillende thema’s uit de inclusie agenda. Volgens de planning hebben vier thema’s onze aandacht gehad: Vrije Tijd, Werk & Inkomen, Thuis en Welzijn, Gezondheid en Ondersteuning. I.v.m. het COVID-19 virus hebben we niet alles volgens planning kunnen behandelen. Zo hebben we weinig kunnen betekenen voor het thema Vrije Tijd. Voor de overige thema’s is het gelukt inclusiviteit op te nemen in nieuw gevormd beleid en hebben we stappen behaald in het creëren van werkplekken bij de gemeente voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Planning:

  • Actieprogramma weer thuis: 1e kwartaal 2021 is het uitstroomconvenant ‘Weer Thuis’ ondertekend en 2e kwartaal 2021 wordt gewerkt met een Team Thuis;
  • Versnellingsagenda beschermd wonen en maatschappelijke opvang: 2e kwartaal 2021 zijn de afspraken over beschermd wonen vanaf 2022 vastgesteld voor de regio Zeeland;
  • Deskundigheidsbevordering: In 1e en 2e kwartaal 2021 worden trainingen en/of werksessies gepland voor medewerkers van de lokale toegangen in Zeeland;
  • Woonzorgvisie: In het 1e kwartaal 2021 wordt de woonzorgvisie afgerond en gepresenteerd aan de raad. In 3e kwartaal zijn de speerpunten en bijbehorende afspraken gereed.

  • De implementatie van de werkwijze Team Thuis in de eigen organisatie is voorzien voor Q2 2022.
  • De regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang wordt vastgesteld in Q1 2022.
  • De oplevering van de uitvoeringsagenda voor de woonzorgvisie is voorzien voor Q2 2022.

Indicator:

  • Uitstroom Convenant ‘Weer Thuis’;
  • Afspraken beschermd wonen zijn vastgelegd in een convenant of regiovisie;
  • Trainingen en werksessies zijn gegeven;
  • Woonzorgvisie is gereed. Afspraken zijn gemaakt om de speerpunten te realiseren;
  • Waarborging inclusieve gemeenschap is vastgelegd in de inclusieagenda 2019- 2022.

  • Het convenant Weer Thuis is ondertekend.
  • De afspraken over beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn vastgelegd in de regiovisie. besluitvorming is voorzien voor Q1 2022.
  • Werksessies zijn gegeven en continueren zo nodig in 2022.
  • Woonzorgvisie is gereed en vastgesteld. Uitvoeringsagenda is voorzien voor Q2 2022.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

Geen bijzonderheden

Risico's:

  • Ontbreken gevoel van urgentie bij andere gemeenten en/of andere betrokken partijen.
  • Tegenstrijdige belangen van partijen om te komen tot goede afspraken over samenwerking en bekostiging van beschermd wonen (bv. solidariteit).
  • Nadelige uitkomst nieuw verdeelmodel sociaal domein en/of objectief verdeelmodel beschermd wonen.

Deze risico's zijn nog van toepassing.

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2022 13:58:51 met de export van 08/24/2022 13:39:34