Programma 07 Milieu

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen binnen dit programma zijn:

  • De kwaliteit van het oppervlaktewater dient aan de normen te voldoen;
  • Schademeldingen naar aanleiding van wateroverlast worden tot een absoluut minimum beperkt;
  • Het stedelijk gebied is voorbereid op de klimaatontwikkelingen;
  • Er wordt op een verantwoordelijke manier met afval omgegaan.

Toekomstige ontwikkeling:

  • De ontwikkelingen omtrent het klimaat worden nauwgezet opgevolgd. We zien dat er meer perioden van droogte zijn en dat buien vaak intenser zijn. Bij het opstellen en actualiseren van de beheerplannen wordt hier rekening mee gehouden.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Verbeteren van de beeldkwaliteit op het gebied van afval en vervuiling in de openbare ruimte.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Het huidige netwerk aan afvalbakken en de (zwerf)afval inzameling verbeteren.

te weinig middelen en capaciteit
Er wordt wel een start gemaakt met de uitvoering van de plannen.

Planning:

Huidig proces evalueren en opstellen aanbevelingen ter verbetering (1e kwartaal), terugkoppelen aanbevelingen aan de wijk- en dorpsraden (2e kwartaal), besluitvorming en opdrachtverlening (3e en 4e kwartaal).

Indicator:

Aantal meldingen "afval en vervuilingen" uit het KCS systeem (streven naar minder dan 600 in 2021).

Totaal aantal melding 2021 396

Financiële middelen:

Er is in de begroting 2021 een beperkt budget beschikbaar voor de vervanging van de bestaande voorziening. In het geval dat deze voorziening moet worden aangepast/verbeterd zal het college en gemeenteraad worden gevraagd extra budget hiervoor beschikbaar te stellen.

te weinig middelen voor de plannen

Risico's:

In principe geen risico's.

In 2030 ligt er voor alle kernen een toekomst bestendig waterhuishoudingsplan. In de periode daarnaartoe zullen hiervoor maatregelen worden genomen.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoeren van minimaal 1 SWO (stedelijke wateropgave) onderzoek per jaar.

SWO Hulst vastgesteld, Vogelwaarde in afrondende fase.

Planning:

1e helft 2021 afronden SWO onderzoek voor de kern Hulst. 2e helft 2021 starten met het SWO onderzoek voor de kern Vogelwaarde.

zie hiervoor

Indicator:

Uitvoeren en afronden van minimaal 1 SWO (stedelijke wateropgave) onderzoek per jaar, inclusief het vaststellen van de rapportage met daarin maatregel aanbevelingen door het college (voor kennisgeving voorleggen aan de Raad).

zie hiervoor

Financiële middelen:

De uitvoering van de maatregelen zal worden verwerkt in het GRP (gemeentelijk rioleringsplan) en de onderhoudsplannen die betrekking hebben op de openbare ruimte. Deze worden grotendeels verwerkt in de operationele programma's.

dekking afhankelijk van besluitvorming stijging rioolheffing in 2022.

Risico's:

Het onderzoek is juist gericht om de maatregelen te nemen die risico's op overlast moeten beperken.

In 2025 voldoen aan de VANG doelstellingen van 100 kg/inw/jaar (uitgaande van uitstel op de VANG 2020).

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Evaluatie van 2020 en verbetervoorstellen voor 2021 (welke vallen binnen bestaande afvalverordening) (1e kwartaal), voorstel verbeteren inzameling huishoudelijk afval en aanpassen afvalstoffenverordening 2022 (2e en 3e kwartaal), afspraken maken met de uitvoeringsdienst (4e kwartaal).

Verbetervoorstellen moeten nog opgesteld worden.

Planning:

Zie "Wat gaan we ervoor doen".

Indicator:

Terugbrengen van de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar tot 150 kg/inw/jaar voor 2021.

Exclusief Milieustraat.
Inclusief Milieustraat plus minus 195 kg/inw/jr.

Financiële middelen:

De gekozen maatregelen moeten worden gedekt binnen de exploitatie.

Risico's:

Het Rijk heeft meerdere keren aangeven extra belasting te gaan heffen op het restafval.

Rijk stuurt aan op invoering. Concrete datum nog niet bekend. Aanvullende risico CO2 belasting op verbranding van restafval. Invoerdatum nog niet bekend.

Transitievisie Warmte vaststellen dat geniet van een breed draagvlak binnen de samenleving.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Bestuurlijke besluitvorming. Bepalen van de uitgangspunten. Inzicht in duurzame warmteoplossingen. Kennisuitwisseling. Uitvoeringsstrategie. Informatieverstrekking, publicaties en (digitale) bijeenkomsten voor bedrijven en inwoners. Stimuleren van eigenaren tot woningverbetering en energiebesparing.

Project is uitgevoerd volgens projectplan. Enkel de fysieke bijeenkomsten zijn digitaal georganiseerd. Meningen zijn gepeild door digitale een enquete

Planning:

  • Wijkfasering en prioritering – jan/apr 2021.
  • Uitvoeringsstrategie – mei/juli 2021.
  • Bestuurlijke besluitvorming – aug/okt 2021.

Bestuurlijke besluitvorming heeft plaatsgevonden in december 2021. Enige vertraging is opgelopen door afstemming in de ambitie en diepgang van de visie.

Indicator:

De Transitievisie Warmte vastgesteld ultimo 2021. Uitvoering in 2022 en verdere jaren.

Financiële middelen:

Binnen de begroting zijn budgetten beschikbaar om uitvoering te geven aan de werkzaamheden voortkomend uit het projectplan voor de Transitievisie Warmte.

Gerealiseerd. Er zijn nog middelen over die gereserveerd waren voor fysieke bijeenkomsten. Deze zijn niet doorgegaan waardoor middelen over zijn.

Risico's:

  • Onvoldoende stimulerende maatregelen voor daadwerkelijke uitvoering.
  • Onvoldoende draagvlak binnen de samenleving.
  • Onvoldoende aanvullende maatregelen voor woningeigenaren zonder voldoende financiële middelen.

Een groot deel van de risico's blijven relevant voor de komende jaren bij de uitvoering van de visie.

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2022 13:58:51 met de export van 08/24/2022 13:39:34