Programma 08 Ruimte en wonen

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen binnen dit programma zijn:

  • Toekomstbestendige sociale (huur-)woningvoorraad, zonder lange wachtlijsten en zonder leegstand;
  • Evenredige huisvesting statushouders
  • Promotie gemeente Hulst als woongemeente
  • Regionale woningmarktafspraken.
  • Een woningvoorraad die aansluit bij de behoeften.
  • Op niveau houden, c.q. vergroten, van de instroom van buiten de regio; in het bijzonder vanuit België.
  • Beschikken over gebiedsgerichte en actuele bestemmingsplannen.
  • Herstructureringslocaties tot ontwikkeling(doen) brengen.
  • Beschikken over gebiedsgerichte en actuele bestemmingsplannen
  • Een integrale omgevingsvisie.
  • Bouwmogelijkheden in alle kernen.
  • Toename duurzame en levensloopbestendige woningen.

Overige ontwikkelingen:

  • Gestroomlijnde implementatie Omgevingswet.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Tegengaan van Verpaupering.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

We gaan 10 eigenaren van verpauperde woningen aanschrijven, hen vragen wat hun plannen zijn met de verpauperde woning en actief behulpzaam zijn met sloop of opknappen. Daarnaast gaan we eigenaren actief wijzen op de beschikbaarheid van PIW-subsidie.

Er zijn 20 woningeigenaren aangeschreven in het kader van de 11e ronde van de PIW-subsidie.

Er zijn 6 subsidie-aanvragen ingediend, waarvan er 3 zijn gehonoreerd. In totaal betreft dit € 70.101,-- subsidie. Wordt in 2022 verder opgepakt.

Planning:

Q1 t/m Q3: 10 eigenaren aanschrijven en begeleiden, Q3: burgers intensief informeren over PIW subsidie en start onderzoek naar nieuwe 4e inventarisatieronde.

De vervolgwerkzaamheden m.b.t. de inventarisatie, aanschrijving en begeleiding betreffen een doorlopend proces en zullen in 2022 verder worden opgepakt.

Indicator:

  • Aantal aanschrijvingen: 10 per jaar.
  • Aantal opgeknapte/gesloopte woningen: 10.
  • Aantal PIW aanvragen: 10 aanvragen.

Er zijn 20 woningeigenaren aangeschreven.
Dit heeft geleidt tot 6 subsidie-aanvragen, waarvan er 3 zijn toegekend,

Financiële middelen:

Past binnen de reguliere budgetten.

Binnen de begroting te realiseren.

Risico's:

Geen specifieke risico’s.

Geen risico's.

Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Voorbereiden van het tot ontwikkeling brengen van het veerplein, de Westelijke Perkpolder en de veerhaven.
  • Voorbereiden afname en realisatie eerste fase bouwkavels Veerplein.
  • Uitvoering geven aan de samenwerking met HAZ via Perkpolder Beheer BV.

Planning:

Hulst aan Zee (HAZ) heeft tot 1 juli 2021 de tijd om tot een haalbare businesscase voor de Westelijke Perkpolder te komen.

Waterzande heeft besloten tot ontwikkeling van de Westelijke Perkpolder. In de 1e helft 2022 wil Waterzande starten met een ophoging in de Westelijke Perkpolder en ook het aanleggen van infra en de bouw van de eerste woningen op het Veerplein. Deze planning is mede afhankelijk van de uitkomst van juridische procedures.

Indicator:

Ontwerp veerplein is volledig uitgewerkt, ontwerp Westelijke Perkpolder is geoptimaliseerd. Grondverkoop eerste fase veerplein is gerealiseerd. Verkoop woningen is gestart.

Financiële middelen:

Aandelenkapitaal is 100% in handen van de gemeente Hulst. De gemeente heeft een borgstelling afgegeven voor € 24 miljoen. Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.

Risico's:

Door het sluiten van de KOO eind 2018 is meer zekerheid ontstaan over de afname en betaling van gronden en zijn de risico’s verkleind. Het risico bestaat natuurlijk altijd dat HAZ haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt. In de KOO is geprobeerd de afspraken zodanig vorm te geven dat de risico’s overzichtelijk blijven en dat de gemeente regie over het proces kan houden.
Het niet kunnen vinden van eindgebruikers van de verschillende onderdelen van het project door HAZ vormt een risico voor het project. Het gaat om exploitanten van de golfbaan, hotel en jachthaven en om kopers van de woningen. Ongeacht of deze eindgebruikers worden gevonden, heeft HAZ wel de verplichting om op afgesproken momenten gronden af te nemen.
Het aanvechten van verleende vergunningen door een in het gebied actieve partij geeft het risico op vertraging en vormt daarmee ook een afbreukrisico.

Door het sluiten van de tweede overeenkomst tot wijziging van de KOO zijn de risico’s verder verkleind en is vertrouwen ontstaan dat ook de ontwikkeling van de WPP door Waterzande tot stand wordt gebracht. De verkoop van de woningen in de eerste fase op het veerplein is gestart en loopt voorspoedig. Het risico bestaat natuurlijk altijd dat Waterzande haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt. In de KOO is geprobeerd de afspraken zodanig vorm te geven dat de risico’s overzichtelijk blijven en dat de gemeente regie over het proces kan houden.
Het niet kunnen vinden van eindgebruikers van de verschillende onderdelen van het project door Waterzande vormt een risico voor het project. Het gaat om exploitanten van een hotel en jachthaven en om kopers van de woningen. Ongeacht of deze eindgebruikers worden gevonden, heeft Waterzande wel de verplichting om op afgesproken momenten gronden af te nemen.

Exploitatie De Nieuwe Bierkaai: kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

De verkoop van deelgebied 2, 4 en 8 bewerkstelligen en de voorbereiding van bouwplannen op die locaties begeleiden. De exploitatie haalbaar houden.

Planning:

Heel 2021.

Deelgebied  2 is verkocht en voor de deelgebieden 4 en 8 zijn koopovereenkomsten gesloten voor bedragen die in overeenstemming zijn met de grondexploitatie. De afronding van het project is voorzien in 2024.

Indicator:

Deelgebieden 2, 4 en 8 zijn verkocht.

Financiële middelen:

Voor De Nieuwe Bierkaai is een grondexploitatie opgesteld.

Risico's:

Dit betreft momenteel de grootste grondexploitatie op de balans van de gemeente. De deelgebieden 2, 4 en 8 dienen nog te worden verkocht. Hoewel over alle drie de deelgebieden positief overleg wordt gevoerd met ontwikkelende partijen is er een risico dat dit uiteindelijk (nog) niet tot afname van de gronden leidt en de planning uit de grondexploitatie niet wordt gehaald. Ook het voor een deelgebied niet behalen van de in de grondexploitatie opgenomen verkoopwaardes/geraamde kosten is een risico.

Deelgebied  2 is verkocht en voor de deelgebieden 4 en 8 zijn koopovereenkomsten gesloten voor bedragen die in overeenstemming zijn met de grondexploitatie. Daarmee zijn de risico's verkleind.

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2022 13:58:51 met de export van 08/24/2022 13:39:34