Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

In de volgende tabel worden de financiële risico’s samengevat die niet zijn afgedekt door beheersmaatregelen, waardoor deze door de beschikbare weerstandscapaciteit opgevangen mogen worden.

Nr.

Risico

Financieel gevolg

1

Sociaal Domein
Het sociaal domein wordt met name gekenmerkt door een groot aantal open eind regelingen. Zo zijn er onder andere open eind regelingen bij de WMO, Jeugdzorg en collectief vervoer. Bij open eind regelingen is er sprake van een wettelijk recht, waarop een gerechtigde zich kan beroepen. De gemeente staat hierbij dan met name financieel aan de lat. De afgelopen jaren is binnen het sociaal domein zowel het gebruik (aantal) als het tarief (prijs) toegenomen. De lasten op de onderdelen WMO, Jeugdzorg en Participatie zijn in 2021 met € 3.235.000 gestegen ten opzichte van de lasten in 2020. Hiervoor is de gemeente slechts deels gecompenseerd door het Rijk. Indien deze trend zich doorzet zullen de tekorten binnen het sociaal domein de komende jaren verder oplopen.

€ 5.500.000

2

Perkpolder
De gemeente is voor 100% aandeelhouder in Perkpolder Beheer B.V. De gemeente heeft een extern bureau onderzoek laten voeren naar de risico’s in dit project voor de gemeente Hulst. Dit onderzoeksbureau heeft geoordeeld dat het reëel ingeschatte risico momenteel € 6.000.000 bedraagt. Een andere benadering is de kans * effect methode. Het maximale effect bedraagt op enig moment € 24.000.000, namelijk de totale omvang van de borgstelling. Wanneer we uitgaan van een slagingspercentage van 75%, resteert er 25% risico. Het project is inmiddels in verdere ontwikkeling gekomen. Hieromtrent zijn contractuele afspraken gemaakt. Afhankelijk van de uitkomst van juridische procedures zullen de afspraken nagekomen worden en het risico verminderen.

€ 6.000.000

3

De Statie
In 2017 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morres-terrein) een herziening van het bestemmingsplan vastgesteld, een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep (DMG) en een omgevingsvergunning voor de eerste fase verleend.
Voor de verbindingszone tussen het Morres-terrein en de Absdaalseweg (het zogenaamde tussengebied) is de gemeente risicodrager. Voor het tussengebied zijn afspraken gemaakt in de anterieure overeenkomst met DMG en is een dekkingsreserve 'Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld van circa € 800.000, gebaseerd op plannen uit 2013 en eerder. Een substantieel deel van de dekkingsreserve is bedoeld voor het saneren van de bodem. Inmiddels is duidelijk dat de eerdere plannen in de huidige tijd niet meer realistisch en haalbaar zijn. Er wordt dan ook onderzocht of het gebied op een alternatieve manier ontwikkeld kan worden. Om die reden is het risico bijgesteld naar € 200.000, wat overeenkomt met 25% van de dekkingsreserve. Daarmee wordt gehandeld in dezelfde lijn als bij andere projecten.

€ 200.000

4

Borgstellingen/garanties
De gemeente staat borg voor leningen aangegaan door maatschappelijke instanties, bijvoorbeeld woningcorporaties e.d. Het saldo waarvoor eind 2021 borg gestaan wordt, is € 27.500.000 (exclusief borgstelling Perkpolder Beheer B.V en exclusief borgstelling via WSW). Daarnaast staat de gemeente garant voor de aflossing van (een deel van de ) leningen van instellingen aan particulieren. Deze vorm van garantiestelling is een voorloper van de huidige Nationale Hypotheek Garantie. Eind 2021 bedraagt de restant schuld waarover risico wordt gelopen € 163.000. In de loop van 2020 zijn geen aanvullende garanties versterkt. Het risico wordt ingeschat op 0,5%. De risico’s met betrekking tot de verstrekte borgstelling ten behoeve van het project Perkpolder zijn eerder afzonderlijk in deze inventarisatie opgenomen.

€ 140.000

5

Precariobelasting
De Hoge Raad heeft medio 2018 een uitspraak gedaan inzake de precariobelasting 2015. Deze uitspraak was in het nadeel van de gemeente. Hiermee had de gemeente geen rechtsmiddelen meer openstaan voor aanslag 2015 en is de aanslag verminderd. Ook voor de aanslagjaren 2016 t/m 2021 heeft de wederpartij bezwaar aangetekend. Over aanslagjaar 2016 heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant op 13 december 2021 een uitspraak gedaan. Deze uitspraak was in het nadeel van de gemeente. Inmiddels is door de gemeente tegen deze uitspraak hoger beroep aangetekend. Ondanks dat het college vooralsnog goede verwachting heeft voor deze aanslagjaren is ondertussen een extra bedrag van € 2,2 mln gestort in de algemene reserve. Dit bedrag is geclaimd. Hierdoor resteert een ongedekt risico van afgerond € 1.100.000. Het risico wordt ingeschat op minder dan 50%.

€ 550.000

6

Diverse (overige) bedrijfsrisico's, zoals: PFAS/PFOS, Klimaat/Duurzaamheid, Oekraïne, Inflatie, etc.

p.m.

Totaal

€ 12.390.000

Deze pagina is gebouwd op 08/24/2022 13:58:51 met de export van 08/24/2022 13:39:34