Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 4.358.774 waarvan € 439.949 nadelig saldo (Begroot: € 4.522.965, waarvan € 500.000 nadelig saldo en € 200.000 herstructurering Dethon).
Resultaat 2021
€ 1.698.965 (2020: € 1.078.597) nadeel. Saldo wordt verrekend met de deelnemende gemeenten.
Eigen vermogen eind 2021
€ 1.486.733 (2020: € 1.486.733).
Vreemd vermogen eind 2021
€ 12.728.943 (2020: € 12.583.629).
Ontwikkelingen 2021
2021 was een roerig jaar voor Dethon. Zo zijn er twee onderzoeken uitgevoerd en is er een interim-directeur aangesteld met als belangrijkste taak de rust te herstellen. In 2022 gaat Dethon aan de slag met de uitwerking en invoering van een plan van aanpak voor de toekomst. Dethon gaat zich (verder) ontwikkelen van een productiegerichte naar een mensgerichte organisatie. Ondanks de lagere omzetten en extra kosten vanwege de onderzoeken valt de gemeentelijke bijdrage over 2021 lager uit. Dit als gevolg van lagere loonkosten en de ontvangen extra coronasteun.
Risico's
Op basis van de toekomstvisie zal de bedrijfsvoering en werkwijze van Dethon worden aangepast. Dit vraagt tijd en mogelijk aanvullende middelen.
- Gemeenschappelijke regelingen Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD)
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Verantwoording
Bijdrage 2021 inclusief Veilig Thuis € 1.092.748, exclusief IJZ (Begroot: € 1.101.629 inclusief Veilig Thuis, exclusief IJZ).
Resultaat 2021
€ 346.800 (2020: € 84.000 positief) exclusief IJZ.
Eigen vermogen eind 2021
€ 1.420.000 (2020: -/- € 1.289.000)
Vreemd vermogen eind 2021
€ 23.199.000 (2020: € 24.286.000) alleen kortlopend.
Ontwikkelingen 2021
De GGD Zeeland voert voor de Zeeuwse gemeenten taken uit op grond van de Wet Publieke Gezondheid. Vanaf 1 januari 2015 geeft de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ) en vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR. De Coronapandemie en de gevolgen daarvan, zowel menselijk als financieel, hebben een stempel gedrukt op de uitvoeringskosten van de GGD in 2021, zij het dat hiervoor Rijks-compensatie wordt geboden. De GGD voert verschillende zorg-gerelateerde taken uit in het kader van coronamaatregelen. Deze werkzaamheden brengen kosten met zich mee. Daarnaast zullen naar verwachting veel mensen lichamelijk en geestelijke nadelige gevolgen ondervinden van de Coronapandemie. De GGD ontplooit ook werkzaamheden voor mensen die zich bij de GGD melden met klachten, als gevolg van de Coronapandemie. Met ingang van 1 januari 2019 is een nieuwe meldcode ingevoerd die bedoeld is om kindermishandeling en huiselijk geweld in Nederland terug te dringen. Door de aanscherping van de Wet Meldcode heeft Veilig Thuis een radarfunctie gekregen. De gevolgen zijn tweeledig: er zijn meer meldingen en elke melding kost meer tijd in afhandeling. Het aantal meldingen in Zeeland is in 2021 enigszins gestagneerd ten opzichte van het niveau van 2020 (ook hierbij speelt de Coronapandemie een rol, want geconcludeerd is dat meldingen uitbleven door coronamaatregelen, zoals afstand houden en quarantaine), maar het ligt nog ver boven het niveau van 2019. Dit heeft de nodige (financiële) consequenties in 2021 met zich meegebracht, waarvoor extra budget (ook door de gemeente Hulst) is vrijgemaakt via een begrotingswijziging. Tot slot is er de constante aandacht voor stijgende kosten voor Jeugdzorg, waarvan de administratie loopt via het Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland (IJZ). Ook in 2021 is er sprake van een verdere stijging van de kosten Jeugdzorg.
Risico's
Verwachte stijging van de kosten in 2022 voor Veilig Thuis, Jeugdzorg en zorg als gevolg van de Coronapandemie.
- Gemeenschappelijke regelingen Collectief vervoer Z-Vl, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 1.145.724 (Begroot: € 1.210.102) In deze bedragen is geen rekening gehouden met jeugdzorgvervoer die gedekt zijn binnen de budgetten voor het Sociaal Domein).
Resultaat 2021
Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen eind 2021
Nihil
Vreemd vermogen eind 2021
Nihil
Ontwikkelingen 2021
Ook in 2021 hadden we te maken met de Coronapandemie, waardoor er tijdelijk geen of slechts beperkt ritten mochten worden uitgevoerd. Financieel leverde dit geen aanzienlijke besparing op, want begroot budget is vervolgens aangewend om de vervoerder ‘niet te laten omvallen’ tijdens de Coronapandemie. Zo is er een gedeelte van niet gereden ritten vergoed, met dien verstande dat de vervoerder een beroep moest doen op eventueel beschikbare Rijkscompensatie in deze. In heel 2021 hebben de ritten plaatsgevonden binnen de bestaande veiligheidsvoorschriften. De vervoerder heeft gedurende 2021 aandacht gevraagd voor de druk op de chauffeurs, door uitval door Covid en het feit dar er moeilijk chauffeurs te werven zijn. Dit signaal is (en zal) goed gemonitord, met het oog op het laten doorgang vinden van de ritten.
Risico's
Ontwikkeling van COVID-19.Ontwikkelingen in de beschikbaarheid van chauffeurs, met het oog op het kunnen blijven aanbieden van de huidige vervoerscapaciteit.
- Gemeenschappelijke regelingen OLAZ/ZRD, Borsele/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Website
Programma
07 Milieu
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Verantwoording
Exploitatiebijdrage milieupark 2021 € 645.390 (Begroot: € 727.000).
Resultaat 2021
€ 53.000 positief (2020: € 16.465 positief)
Eigen vermogen eind 2021
€ 481.940 (2020: € 428.940
Vreemd vermogen eind 2021
€ 9.341.458 (2020: € 10.541.377)
Ontwikkelingen 2021
De inrichting van de milieustraten is gedateerd en voorzieningen zijn aan vervanging toe, zowel vanuit technisch oogpunt als vanuit wet- en regelgeving. Daarnaast moeten er vanwege het programma VANG (Van Afval Naar Grondstof) meer afvalstromen worden gescheiden, terwijl de beschikbare ruimte op de meeste Zeeuwse milieustraten beperkt is. OLAZ doet onderzoek naar de mogelijkheden om de Zeeuwse milieustraten te vernieuwen of aan te passen. Momenteel loopt er een onderzoek om toegangscontrole in te voeren. In het kader van veiligheid zijn er in 2021 extra relingen langs de containers geplaatst om valgevaar te voorkomen.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn. Daarnaast is het onduidelijk wat een eventuele opleving van het Corona-virus op de kosten voor 2022 zullen zijn (toegangsregulering).
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Zeeland, Middeelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Website
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 1.856.472 (Begroot: € 1.856.564).
Resultaat 2021
€ 755.012 voordeel (2020: € 1.592.009 voordeel)
Eigen vermogen eind 2021
€ 4,3 miljoen (2020: € 4,7 miljoen)
Vreemd vermogen eind 2021
€ 33,5 miljoen (2020: € 34,1 miljoen)
Ontwikkelingen 2021
2021 was wederom een jaar dat in het teken stond van Corona. Hierdoor is minder geoefend en hebben er minder opleidingen en bijeenkomsten plaatsgevonden. Door creativiteit en flexibiliteit van een ieder is zowel de paraatheid als de geoefendheid verantwoord gebleven. De projectorganisatie Covid-19 heeft, gestuurd vanuit het regionaal beleidsteam Covid-19 (RBT-C) in 2021, gezorgd voor ondersteuning van de gemeenten bij het uitvoeren van de Covid-19 maatregelen. Bijna wekelijks is het RBT-C bijeen geweest om de Zeeuwse lijn te bespreken en eenheid in uitvoering te bevorderen. De bestuurlijke taakgroepen (o.a. toerisme en economie) hebben ook in 2021 bewezen helpend te zijn in de crisisorganisatie. In 2021 heeft het AB VRZ besloten om de reanimatie taak toe te voegen aan de basistaak van de brandweer. Implementatie zal in 2022 plaatsvinden.Verder is in 2021 het meerjarenbeleidsplan 2022-2025 vastgesteld. Daarmee heeft VRZ voor de komende vier jaar de koers vastgelegd met vier speerpunten om te zorgen voor een veilig Zeeland:- Zorgen voor een voorbereide organisatie- Toewerken naar een toekomstbestendige brandweerzorg- Werken in netwerken- Zorgen voor goede organisatie met aandacht voor de mensin 2021 is ook gestart met het opstellen van een visie vrijwilligheid brandweerzorg en heeft VRZ meegedaan aan de landelijke pilot Gebiedsgerichte Opkomsttijden, ter vervanging van het huidige dekkingsplan (maatwerk in brandweerzorg 2015)
Risico's
Op dit moment zien we een vergrijzing binnen het bestand 'piketfunctionarissen'. Het wordt steeds moeilijker om dit bestand op pijl te houden. Doorgroei van bevelvoerder naar Officier van Dienst - naar Hoofd OvD - naar Operationeel Leider kost tijd.De belasting van een steeds kleiner wordende groep neemt toe. Steeds meer samenvoeging van piketten.
- Gemeenschappelijke regelingen Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Zeeuwse Muziekschool (ZMS), Middelburg
Website
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 241.550 (Begroot: € 245.753).
Resultaat 2021
€ 273.761 nadeel (2020: € 64.226 voordeel).
Eigen vermogen eind 2021
€ 280.204 (2020: € 553.964) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2021
€ 1.189.454 (2020: € 997.574) betreft alleen overlopende passiva en voorzieningen, geen langlopende geldleningen.
Ontwikkelingen 2021
2021 was een jaar waarin corona groot effect had op culturele instellingen. Zo ook op Muziekschool Zeeland. Online lessen werden doorgezet, maar dat werkt anders dan fysiek. Bij 10% van de cursisten daalde de motivatie zover dat ze stopten met muzieklessen. Ook projecten op scholen konden niet doorgaan. De komende periode wordt een periode van opkrabbelen. Om als muziekschool meer toegankelijk en laagdrempelig te zijn, is er een intentie verklaring ondertekend om vanaf 1 januari 2023 huisvesting in Den Dullaert te organiseren.De Muziekschool Zeeland sluit het boekjaar 2021 met een resultaat van circa € 274.000 negatief. Het resultaat uit normale bedrijfsvoering bedraagt € 402.000 negatief, maar door de inzet van het laatst ontvangen deel (€ 128.000) van de uittreedsom van de gemeenten Sluis en Vlissingen, die per 1 januari 2018 uit de GR zijn gestapt, kon het negatieve resultaat nog gedrukt worden. De uittreedsommen zijn uitgesmeerd over de periode 2018-2021 en zijn tot en met 2020 aan een bestemmingsreserve toegevoegd ten behoeve van het toekomstbestendig maken van de organisatie. De laatste termijn is in 2021 ten gunste van het resultaat gevallen.
Risico's
Het nadelige resultaat van Muziekschool Zeeland wordt voor een groot deel bepaald door de stijging van de niet toerekenbare kosten. De onderbezetting van de docenten, ondermeer veroorzaakt door de beperkende maatregelen van de COVID-19 pandemie, hebben geleid tot het negatieve resultaat. Voorgesteld wordt het negatieve resultaat te onttrekken aan de Algemene reserve (€ 178.000) en de reserve Activiteiten (€ 96.000). Deze onttrekking zal resulteren in een negatief saldo voor de Algemene reserve van € 16.000. Men verwacht dit in de komende jaren weer aan te kunnen vullen.
- Gemeenschappelijke regelingen Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 532.765 inclusief bijdrage project "waarderen op gebruiksoppervlakte" van €53.485 en bijdrage nadelig saldo 2020 van € 22.117 (Begroot: € 457.242).
Resultaat 2021
€ 236.827 voordeel (2020: € 122.590 nadeel).
Eigen vermogen eind 2021
€ 330.477 (2020: € 28.940 negatief) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2021
€ 8.564.003 (2020: € 4.930.852) voornamelijk overlopende passiva.
Ontwikkelingen 2021
Sabewa Zeeland heeft in 2021 met een aantal ontwikkelingen te maken gehad. De Covid-pandemie heeft impact gehad op de bedrijfsvoering. De primaire processen zijn, waar dat nodig was, aangepast. Om de bedrijfsvoering zo goed mogelijk te laten verlopen, is het hybride werken geïntroduceerd. Verder heeft het project ‘waarderen op gebruiksoppervlakte’ een enorme druk op de organisatie gelegd. Toch is het gelukt om het project af te ronden en de beschikkingen voor 2022 tijdig te kunnen opleggen. Tenslotte is samen met alle deelnemers gekeken naar de samenwerking en hoe deze verbeterd kan worden. Dit blijft de komende jaren een punt van aandacht.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
- Gemeenschappelijke regelingen RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Website
Programma
07 Milieu
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 535.303, exclusief BTW (Begroot: € 572.340)
Resultaat 2021
€ 888.831.
Eigen vermogen eind 2021
€ 2.368.580 (2020: € 1.596.642) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2021
€ 2.598.095 (2020: € 1.752.250).
Ontwikkelingen 2021
In 2023 zal volgens de planning de Omgevingswet worden ingevoerd. Dit heeft gevolgen voor de ureninzet van de RUD. Enerzijds dient meer ureninzet plaats te vinden op de invoering van de Omgevingswet. Anderzijds zal een verschuiving van bevoegdheden, wijziging van het takenpakket en de te leveren producten van invloed zijn op de ureninzet voor de deelnemers. Omdat de invoering eerder al in 2022 werd voorzien, is hierop vooruitlopend door de RUD al ureninzet gepleegd. Dit heeft mede geresulteerd in een aantal ontwikkelingen die vanaf 2022 tot gevolg hebben dat de deelnemersbijdragen aanzienlijk zullen stijgen. Daartegenover staat dat door van het niet realiseren van de planning de deelnemersbijdrage 2021 €535.303 bedroeg, terwijl €572.340 was begroot. Vanaf 2021 wordt de rijksbijdrage voor uitvoering van Externe Veiligheid niet meer rechtstreeks doorgezet naar de RUD, maar komt deze in het gemeentefonds. Dit leidt voor de deelnemers van de RUD tot een structurele verhoging van de deelnemersbijdrage. Daarnaast gaat de RUD in 2022 meer inzet plegen op actualisatie van vergunningen en wordt structureel formatie ingezet op "ondermijning". Daardoor wordt voor 2022 een deelnemersbijdrage voorzien van €562.500 en voor 2023 €601.200.
Risico's
Onzekerheid over de datum van invoering van de Omgevingswet en verschuivingen in bevoegd gezag door de Omgevingswet kunnen leiden tot uitname van taken door de deelnemers. Krapte op de arbeidsmarkt kan leiden tot capaciteitsproblemen en kwaliteitsvermindering. Impact van externe ontwikkelingen op het gebied van PFAS, stikstof en energie op de uitvoering van onze werkzaamheden. Onzekerheden door de invloed van de oorlog in Oekraïne op economische ontwikkelingen en energiebehoefte. Robuustheid van de RUD Zeeland en het kunnen voldoen aan de landelijke kwaliteitscriteria kunnen door genoemde ontwikkelingen in het gedrang komen. Onzekerheid over eventueel weer opleven van de Coronacrisis eind 2022.
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Verantwoording
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2021 over de winst in 2020 € 31.624 (Begroot € 31.624).
Resultaat 2021
Nettowinst € 236 miljoen (2020: € 221 miljoen).
Eigen vermogen eind 2021
€ 5,062 miljard (2020: € 5,097 miljard).
Vreemd vermogen eind 2021
€ 143,995 miljard (2020: € 155,262 miljard).
Ontwikkelingen 2021
In 2021 is een winst behaald van € 236 miljoen, ondanks de zeer laag blijvende rentetarieven. De bank stelt voor om 60% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal uit te keren als dividend aan de aandeelhouders (€2,28 per aandeel). De winststijging van 7% t.o.v. 2020 is vooral veroorzaakt door een positief resultaat financiële transacties als gevolg van marktwaardeveranderingen.
Risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank blijft sterk. De BNG wordt op het hoogste ratingniveau gewaardeerd door de ratingbureau's.
- Privaatrechtelijk N.V. PZEM, Middelburg
PZEM N.V., Middelburg
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder (525 volgestorte aandelen is 3,44% van het totaal, nominaal € 453,78).
Verantwoording
In 2021 is er geen dividend begroot en uitgekeerd.
Resultaat 2021
€ 235,1 miljoen voordeel (2020: € 22 miljoen nadeel).
Eigen vermogen eind 2021
€ 1.650,9 miljoen (2020: € 1.377 miljoen).
Vreemd vermogen eind 2021
€ 6,2 miljoen (2020: € 13,7 miljoen), conform de enkelvoudige balans van PZEM.
Ontwikkelingen 2021
Het jaar 2021 heeft voor PZEM een grote kentering in resultaat laten zien. In 2020 waren er nog duidelijk negatieve aspecten van de Corona pandemie door vraagterugval bij de klanten en een verhoogde kans op faillissementen. Het beperken van de invloed van de effecten door de Coronamaatregelen op het bedrijfsresultaat stond in dat jaar centraal en de grootste impact werd gevoeld op de groothandelsmarkten waar de prijzen door vraaguitval daalden en er over 2020 een negatief resultaat werd gerealiseerd. In 2021 was de situatie wezenlijk anders. Het huidige PZEM is gezien haar portefeuille gebaat bij hogere prijzen en toenemende volatiliteit. De kerncentrale heeft alleen vaste kosten en is daarmee winstgevend in tijden van hogere prijzen en de gasgestookte Sloecentrale is met de handelscapaciteiten van PZEM uitermate geschikt en bedoeld om snel op en af te regelen waarvoor een zekere volatiliteit in de markt noodzakelijk is. Daarmee wordt ingespeeld op de behoefte aan flexibiliteit middels het aanbieden van op- en afregel vermogen. De significant verdere toename van opgesteld vermogen vanuit zon en wind vergroot deze flexibiliteitsbehoefte. PZEM heeft hierop in 2020 geanticipeerd middels de implementatie van haar strategie “Excelleren in balanceren” waarvan in 2021 de resultaten getoond worden. Als onderdeel van het ‘Wind in de zeilen’ programma is onderzocht hoe het 50% aandeelhouderschap van de aandelen in Evides N.V. van middellijk aandeelhouderschap via PZEM naar direct aandeelhouderschap aan PZEM’s aandeelhouders kon worden omgezet. Met hulp van het Rijk is een verkoop tegen marktconforme voorwaarden uitgewerkt. In de buitengewone aandeelhoudersvergadering van 18 november 2021, is besloten dat de aandelen die PZEM houdt in Evides N.V. worden verkocht aan GBE Aqua B.V. De verkoop is op 8 december 2021 doorgevoerd. Hiermee is gezamenlijk invulling gegeven aan een lang gekoesterde wens van de aandeelhouders. Er is tevens een nieuw dividendbeleid vastgesteld. In de Algemene Vergadering van juni 2022 zal, voor het eerst sinds een uitkering van €15 miljoen in 2015, een voorstel voor een dividenduitkering van €92 miljoen worden gedaan.
Risico's
PZEM is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming.
- Privaatrechtelijk EGTS, St.Gillis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Website
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Verantwoording
€ 34.801 (Begroot: € 39.801), inclusief bijdrage voor "Permanentie Infokeet" Hedwige-Prosperpolderproject en koepelrol Saefthinge.
Resultaat 2021
€ NNB (2020: -€113.485).
Eigen vermogen eind 2021
€ NNB (2020: €51.244).
Vreemd vermogen eind 2021
€ NNB (2020: €0).
Ontwikkelingen 2021
Voor 2022 zijn twee nieuwe prioriteiten opgesteld door het bestuur van EGTS: De ontwikkeling van de Zeeuws-Wase bossen en de verbetering van grensoverschrijdende mobiliteit. Verder wordt binnen de subwerkgroep Grenspark Groot Saeftinghe gewerkt aan diverse projecten binnen de gemeente Hulst (denk bijvoorbeeld aan Versterk de Scheldekust).
Risico's
Nog niet voorzien. Mogelijke toekomstige risico's kunnen capaciteitsproblemen en gebrek aan financiële middelen zijn.
- Privaatrechtelijk Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Website
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 37.750 (Begroot: € 38.000).
Resultaat 2021
Omdat vanwege COVID evenementen en andere promotieactitiviteiten niet hebben plaatsgevonden, is er een overschot van ruim €36.000 dat meegenomen wordt naar 2022.
Eigen vermogen eind 2021
Nihil
Vreemd vermogen eind 2021
Nihil.
Ontwikkelingen 2021
Het platform heeft zowel projectsecretariaat als de backoffice geprofessionaliseerd in 2022 middels inhuur. Expatcenter valt in 2022 voor het laatste jaar onder Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen. Vanaf 2023 zal het Expat Center Zeeland onder een andere financierings- en governancestructuur vallen, zoals destijds afgesproken.
Risico's
Verhouding bijdragen overheid/bedrijfsleven is niet helemaal in balans, maar daar wordt aan gewerkt.
- Privaatrechtelijk N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Website
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Verantwoording
Bijdrage 2021 € 28.852 (Begroot: € 28.700).
Resultaat 2021
€ 141. 552 (2020: € 66.291) voordelig resultaat na belasting.
Eigen vermogen eind 2021
€ 8.158.794 ( 2020: € 4.872.542) incl. resultaat.
Vreemd vermogen eind 2021
€ 3.059.544 (2020: € 3.388.803) alleen schulden op korte termijn.
Ontwikkelingen 2021
Impuls richt zich met ongeveer 40 werkzame personen (30 fte) op Internationaliseren, innoveren en investeren. Belangrijkste ontwikkeling is dat het ministerie van EZK aandeelhouder wil worden. Door toetreding van het Rijk zal Impuls een "echte" ROM (Regionale Ontwikkelings Maatschappij) worden. In 2022 zullen verdere stappen gezet worden in het rapporteren a.d.h.v. de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDG’s).
Risico's
In 2020 heeft Impuls een risicomanagementproces opgetuigd wat in 2021 verder is uitgewerkt en geüpdatet. Belangrijk risico voor Impuls is het aantrekken en behouden van goed personeel in een krappe arbeidsmarkt. De belangrijkste onzekerheid van Impuls is de continuïteit van de projectinkomsten. Impuls vervult steeds vaker de rol van penvoerder bij grote Europese projecten. Dit brengt meer risico’s met zich mee dan regulier partnerschap. Het aantal partners in deze projecten is groot en Impuls is voor de subsidie ook afhankelijk van de prestaties van deze partners. Het Coronavirus zorgt ervoor dat partners onder (financiële) druk staan wat een bedreiging vormt voor het voortbestaan en succesvol afronden van deze projecten. Het risico op oninbaarheid van uitstaande vorderingen is tot op heden minimaal geweest. De vennootschap maakt geen gebruik van afgeleide financiële instrumenten. Met betrekking tot wet- en regelgeving zijn er momenteel geen ontwikkelingen die een risico zouden kunnen vormen. De ontwikkelingen worden gevolgd en, indien nodig, worden het beleid en de interne procedures hierop aangepast. De bovengenoemde risico’s en onzekerheden hebben naar verwachting geen invloed op de continuïteit van de onderneming.
- Privaatrechtelijk Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Hulst
Website
Programma
08 Ruimte en Wonen
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vennootschap.
Verantwoording
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Resultaat 2021
Nihil.
Eigen vermogen eind 2021
€ 96.800 (2020: € 96.800).
Vreemd vermogen eind 2021
€ 23.368.632 (2020: € 23.017.505).
Ontwikkelingen 2021
Het afgelopen jaar is met Waterzande gewerkt aan een nieuw masterplan cq. businesscase voor de ontwikkeling van de Westelijke Perkpolder. Dit masterplan is gepresenteerd aan het Gemeentebestuur. Met dit masterplan als basis is een overeenkomst gesloten met betrekking tot de afname van de Westelijke Perkpolder. Hiermee zijn alle gronden verkocht. De levering en betaling hiervan moeten evenwel nog plaatsvinden. Deze zijn afhankelijk van de lopende juridische procedures. Het masterplan voorziet in de ontwikkeling van één dorp, welke bestaat uit twee delen, namelijk het Veerplein en het Stranddorp. In 2021 is door Waterzande gewerkt aan de uitvoering voor de benodigde werken ten behoeve van de ophoging van een gedeelte van de Westelijke Perkpolder. Ook is gestart met de voorverkoop van de eerste 85 woningen/appartementen. Tenslotte is er een Europese procedure gevoerd voor het bouw- en woonrijp maken van dit gebied.
Risico's
De gemeente Hulst is enig aandeelhouder in Perkpolder Beheer, die inmiddels over de uitgeefbare gronden in het plangebied beschikt. De kosten van het project zijn grotendeels gerealiseerd. Opbrengsten moeten nog gerealiseerd worden. Door het sluiten van een Koop- en ontwikkelingsovereenkomst met Waterzande is meer zekerheid verkregen over de opbrengsten, die tussen 2022 en 2028 gefaseerd moeten worden gerealiseerd. De provincie Zeeland staat nog deels garant.