Op 11 februari 2021 is de gemeenteraad geïnformeerd over de resultaten van het uitvoeringsplan 2020 en is het uitvoeringsplan 2021 vastgesteld en de bijbehorende middelen voor de realisatie van die projecten in 2021 beschikbaar gesteld. Dit informatiebeleidsplan sluit aan op de verdergaande digitale transformatie, die gaat over de impact van (ICT)technologie en de toenemende digitalisering van bedrijfsprocessen gericht op mens, organisatie en maatschappij. De Rijksoverheid geeft met de Digitale Agenda 2024 (als opvolger van Digitale Agenda 2020) richting aan de verdere doorontwikkeling van de digitale overheid. De focus daarbij ligt op:
- (Overheids-)netwerken en koppeling tussen voorzieningen;
- Vastleggen, beschikbaar stellen en toegankelijk maken van gegevens;
- Digitale dienstverlening en standaardisatie uitwisseling informatie;
- (Digitale) identificatie en authenticatie.
In het Informatiebeleidsplan 2018-2021 is aangegeven hoe de gemeente Hulst de komende jaren zal aansluiten op voorzieningen en standaarden die uit dit programma voortkomen.
In 2021 is gestart met de realisatie van de projecten uit het Uitvoeringsplan 2021. De Covid-19 beperkingen hebben een forse impact op de planning en uitvoering van de projecten gehad. De belangrijkste resultaten uit het Uitvoeringsplan 2021 zijn:
- Transitie ICT-infrastructuur Hulst voor Elkaar: de ICT-infrastructuur van Hulst voor Elkaar is ondergebracht bij dezelfde ICT-leverancier als de gemeente Hulst. Deze transitie was als optie meegenomen in het aanbestedingstraject ICT-outsourcing in de tweede helft van 2019. Door deze transitie is de ICT-infrastructuur van Hulst voor Elkaar naar hetzelfde service- en beveiligingsniveau gebracht als die van de gemeente Hulst. De eerstelijns ondersteuning van gebruikers is ondergebracht bij de Servicedesk ICT van de gemeente Hulst, die eventuele meldingen doorzet en bewaakt richting de ICT-leverancier;
- Visie op digitaal werken: in samenspraak met het management zijn afspraken gemaakt over de gewenste inrichtingsprincipes voor het digitaal zaakgericht werken. Deze inrichtingsprincipes worden de komende jaren verder geïmplementeerd in de werkwijzen van de medewerkers en de inrichting van bijbehorende applicaties;
- Implementatie nieuwe Omgevingswet: Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) bestaat uit een aantal gezamenlijke voorzieningen (met o.a. het nieuwe Omgevingsloket) en een aantal voorzieningen die elke gemeente zelf moet inrichten. In 2020 is voor de ondersteuning van de nieuwe Vergunning- en Handhavingstaken een nieuwe applicatie aangeschaft, die ook verbonden zal zijn aan de landelijke voorzieningen van het DSO. Inmiddels is gestart met de inrichting van die applicatie. In 2021 zijn voor de ondersteuning van de Ruimtelijke Ordeningstaken nieuwe applicaties aangeschaft;
- Aanschaf nieuw zaaksysteem. Doordat de ondersteuning van het huidige zaaksysteem van de gemeente Hulst stopt per 2023 is gestart met een Europees aanbestedingstraject voor een de aanschaf en implementatie van een nieuw zaaksysteem. Medio 2022 zal het aanbestedingstraject zijn afgerond en medio 2023 zal het nieuwe zaaksysteem in productie worden genomen. De inrichtingsprincipes voor het digitaal zaakgericht werken zullen leidend zijn voor de inrichting van dit systeem.